Różowy zawsze był skomplikowanym kolorem z wieloma interpretacjami na przestrzeni dziejów. W Japonii służy jako nostalgiczny symbol zamordowanego samuraja, postrzegany jako męski i żałobny kolor. W Korei interpretowany jest jako znak zaufania, a w Niemczech jako symbol czułości, pacyfizmu i łagodności. Bądź co bądź, jest on obecny w naszym życiu od wieków i nie zawsze był utożsamiany z kolorem dla dziewczyn.
Różowy w świecie mody
Za pojawienie się różu w modzie w XVIII wieku winę ponosi europejska burżuazja i jej zamiłowanie do pastelowych odcieni. Maria Antonina, uznawana za królową mody XVIII-wiecznego Wersalu, była prekursorką zmiany kolorów noszonych przez burżuazję z brązów i czerni na jasne błękity, żywe żółcie i róż we wszystkich odcieniach.
Różowe odcienie można było dostrzec nie tylko w sukniach, ale także w wachlarzach i innych dodatkach noszonych przez damy burżuazji Wersalu i Paryża. Próbkę tego możemy zobaczyć w filmie Marie Antoinette z Kristen Dust w roli głównej, który w 2006 roku zdobył Oscara za najlepsze kostiumy.
W XIX wieku i dzięki tzw. Japonisme (opisującemu zainteresowanie i fascynację kulturą japońską na Zachodzie po wiekach izolacji od Japonii) pastelowe odcienie europejskich różów zostały przekształcone w jaskrawe truskawkowe, wiśniowe i jasne różki przywiezione z Dalekiego Wschodu, nie tylko w modzie, ale i w sztuce.
Różowy nie zawsze był dla dziewczynek
Dopiero na przełomie XIX i XX wieku różowy zaczął być kojarzony z którąś z płci. Do tego czasu niemowlęta ubierano w białą bawełnę, bo łatwiej było ją wyczyścić.
W 1914 roku amerykańska gazeta The Sunday Sentinel radziła matkom, by „chłopcy nosili kolor różowy, a dziewczynki kolor niebieskie”. Powodem jest to, że różowy jest bardziej zdecydowanym i mocnym kolorem, bardziej odpowiednim dla chłopców, natomiast niebieski, który jest bardziej delikatny i wyrafinowany, jest lepszy dla dziewczynek.”
Różowy był kolorem kojarzonym z męskością. Stąd w USA „zalecano” stosowanie go u chłopców, a nie u dziewczynek. W tym czasie w Europie ubranka dla niemowląt nie zawsze miały podział na płeć, a jeśli już, to nie zawsze były niebiesko-dziewczęce i różowo-chłopięce, jak zalecano w USA. Obecnie panuje moda na wzorzyste koszule, między innymi z akcentami różu. Dowiedz się o nich więcej: https://www.magazynmody.pl/wzorzyste-meskie-koszule-hit-nadchodzacego-sezonu
Wielka zmiana paradygmatu
Po II wojnie światowej zdecydowano się zmienić tę tendencję. Społeczeństwo zaakceptowało zmianę, nie tylko w ubraniach, ale także w zabawkach (różowe pudełka dla dziewczynek i niebieskie dla chłopców), co pozostało niemal niezmienione do dziś.
W USA dopiero w latach 60-tych, kiedy kolektyw feministycznych matek zdecydował się ubierać swoje córki tak samo jak chłopców, ubrania dla niemowląt pozostały w neutralnych tonacjach aż do lat 80-tych, kiedy to neutralne płciowo ubrania zniknęły, aby zrobić miejsce dla idei chłopców w niebieskim i dziewczynek w różowym.